Dacă ai un minim contact cu lumea marketingului, businessului sau publicității, nu se poate să nu fi auzit de Seth Godin.
Nu el este tatăl marketingului, dar în ultimii 20 de ani el a vorbit cel mai mult și, adaug eu, cel mai bine despre ce este marketingul și cum trebuie făcut. Și ajungem imediat și la recenzia cărții This is Marketing.
Nu cred că aș fi scris despre cartea aceasta dacă zilele trecute nu dădeam peste postarea aceasta pe Facebook, a lui Cristian Iuga, prieten și fondator Web Efficient. Mă gândeam că oamenii care mă urmăresc citesc mai multă ficțiune, nu ar fi interesați de așa ceva. Dar mi-am dat seama că defapt am în lista de prieteni foarte mulți oameni care au contact direct sau indirect cu marketingul și le-ar prinde bine să știe de cartea aceasta. Atât paranteza. Mulțumesc Cristi. Să revenim.
Stilul lui Seth Godin este unul punctual. Întrebare răspuns. Vorbește/scrie în propoziții scurte, dar clare (aproape tot timpul clare) și are o abordare de bun simț. Sau mai bine spus, Godin are o abordare umană – pune în centrul marketing-ului omul și binele acestuia. Surprinzător pentru unii, profitul unei companii și binele pe care îl face pentru clienții săi, dincolo de produsul/serviciul pe care îl oferă nu se exclud.
Ce a mai scris Seth Godin
Purple Cow. Ați auzit de ea? Sau Tribes? Vi le recomand. Dar Stop Stealing Their Dreams ați citit? Este o carte la care nu te-ai fi așteptat de la Seth Godin – sau cel puțin eu nu m-aș fi așteptat, chiar dacă îi citesc zilnic newsletter-ul – o carte ce pune întreg sistemul educațional în perspectivă. E mai degrabă un manifesto despre cum trebuie și putem să îmbunătățim sistemul educațional depășit. Puteți descărca ebook-ul gratuit de aici.
Dar eu nu vreau să vă vorbesc de niciuna dintre cărțile acestea ci, cum ziceam mai sus, despre This Is Marketing: You Can’t Be Seen Until You Learn to See.
Deci, conform lui Seth Godin, ce este marketingul?
Iau o definiție direct din This is marketing pentru că este cea mai recentă carte a lui pe care am terminat-o.
Marketing is the generous act of helping someone solve a problem. Their problem. It’s a chance to change the culture for the better. Marketing involves very little in the way of shouting, hustling, or coercion. It’s a chance to serve, instead.
Seth Godin, What Is Marketing.
O perspectivă neașteptată, nu? Cum adică să servești/slujești? Clientul trebuie să-mi pupe picioarele pentru că îi aduc produsul pe care nu-l vrea, de care nu are nevoie și pe care i-l bag pe gând cu o mie de reclame pe toate mediile posibile. Nu?
Nu. Marketing-ul este despre cu totul altceva și funcționează doar atunci când își înțelegi poziția ta ca brand foarte bine. Oamenii nu cumpără de la tine pentru că ai un brand, nu în primul rând. Ci ai un brand pentru că oamenii cumpără de la tine.
Sau, tot în cuvintele lui Seth Godin:
If people care, you’ve got a brand.
Seth Godin, This Is Marketing
Le pasă și îți arată că le pasă cumpărând produsul tău.
Marketing cu picioarele pe pământ
Citești cartea lui Seth Godin și la fiecare două pagini zici: „dar nimeni nu face așa! Nu ăsta e marketingul făcut de companii! Cine în lumea asta pierde timpul cu o analiză profundă a oamenilor pentru care creează produse? Pe bune, eroul poveștii este clientul, nu brandul tău, nu ego-ul directorului de marketing sau a CEO-ului?”
Ajungi să îți dai seama că există o altă modalitate de a face lucrurile… mai lentă, cu eforturi mai mari, dar mult mai umană și cu picioarele pe pământ.
Vă promit că dacă citiți cartea aceasta o să ajungeți să vedeți lumea marketingului și publicitatea cu alți ochi. Ca să vă conving vă mai las câteva sclipiri de înțelepciune de-ale lui Godin.
Commited, creative people can change the world (in fact, they’re the only ones who do).
When you’re marketing-driven, you’re focused on the latest Facebookdata hacks, the design of your new logo, and your Canadian pricing model. On the other hand, when you’re market-driven, you think a lot about the hopes and dreams of your customers and their friends.
If you need to be authentic to do your best work, you’re not a professional, you’re a fortunate amateur.
Your best customers become your new salespeople.
When we’re comfortable realizing that our work is to change „a culture”, then we can begin to do two bits of hard work: 1. Map and understand the worldview of the culture we seek to change. 2. Focus all our energy on this group. Ignore everyone else. Instead, focus on building and living a story that will resonate with the culture we are seeking to change.
Marketing changes your pricing. Pricing changes your marketing.
[…] selling one or two books a day is no way to make a living.
Seth Godin, This Is Marketing
Nu știu în ce măsură atunci când citiți o carte vă influențează sau nu lucrurile pe care le știți despre autor. Pentru mine, cel puțin în cazul lui Seth Godin faptul că știu că de mai bine de 7 ani nu a ratat nici măcar o zi în care să nu își trimită newsletter-ul (pe care îl tastează cu mâna lui) spune mult despre tipul de persoană care este.
Consecvența aceasta stârnește în mine o mică admirație pentru el. Măcar dacă aș putea și eu să trimit săptămânal newsletter-ul ar fi grozav. NU zilnic. Newsletter la care, apropo, vă puteți înscrie ca să primiți link-uri și informații interesante/ciudate despre literatură, scriitori, lumea și pasiunile lor.
Mulțumesc că ați citit până aici. Lecturi fantastic de bune, în continuare!
4 Comments
Excelenta recomandare, big like 😀
Multumesc.
Iti recomand si newsletterul lui Seth Godin. Pastile scurte, zilnice, care te ajuta sa privesti marketingul, business-ul si lumea cu alti ochi 🙂
Foarte bun content-ul!
Thank you, thank you 🙂